جدیدترین اخبار و اطلاعات حوزه معماری و شهرسازی

فهرست
۱۶
اردیبهشت ۱۳۹۴
ایمیل به دیگران

عجیب ترین پل های دنیا

پل ها المانهایی جذاب در معماری هستند که با خلاقیت معندسین معمار و درایت مهندسین سازه، به صورت نمادهایی باشکوه از هنر و معماری ساخته و در خدمت جامعه قرار میگیرند.
اما گاهی طراحی و اجرای آنها از مرز خلاقیت گذشته و اندکی پار را فراتر میگذارد. در ادامه به توصیف چند نمونه از این پل ها میپردازیم

Most Unusual Bridges 27

پل موسی – هلند – ۲۰۱۱

نوع : کنسول – عابر پیاده

طول : ۵۱ متر

Most Unusual Bridges 01

Fort Roovere جاییست که این عجیب ترین پل دنیا ساخته به عنوان بخشی از تاسیسات مسیر Brabant در قرن ۱۷ ساخته شده است، محلی که از حمله اسپانیا و فرانسه به هلند جلوگیری میکند.

Most Unusual Bridges 03در زمان بازسازی در مقیاس بزرگ از قلعه، از طراحان بیش از یک چیز ساده خواسته شده بود: (که پل را به گونه ای در میان خندق طراحی کنند که از چشم گردشگران پنهان بماند)، معماران نیز با یک ایده عالی براساس این داستان تاریخی که چگونه حضرت موسی (ع) آبهای رودخانه را جدا ساخته بود از پس طراحی این پل برآمدند.

Most Unusual Bridges 02این پل تقریبا به طور کامل در آب غوطه ور است به طوری که عرشه عابر پیاده آن در زیر ارتفاع سطح آب قرار دارد. از دور تقریبا از دید پنهان است و هنگامی که به آن نزدیک میشوید مانند شکافی در آب به نظر میرسد.

Most Unusual Bridges 04

تقریبا به خاطر رفتار خاص این پل و تعریف چوب در آن، “پل موسی” در میان فینالیست های مسابقه معتبر جایزه طراحی هلند به مرحله ساخت راه پیدا کرد.

Most Unusual Bridges 05


پل تنگه سلطنتی، ایالات متحده آمریکا، ۱۹۲۹

محل پل: در Grand Canyon از رودخانه Arkansas – کلورادو – ایالات متحده آمریکا

نوع پل: پل معلق – پیاده روی برای کوهنوردان

طول: ۳۶۶ متر (۲۶۸ متر دهانه اصلی)

ارتفاع: از پایین ترین نقطه دره ۳۲۱ متر

Grand Canyon از رودخانه Arkansas از اواسط قرن نوزدهم شناخته میشود، زمانی که در آنجا نقره های بومی کشف شد. در طول “هجوم نقره ای” برای بستن تنگه رودخانه Arkansas با استفاده از خط آهن ساخته شد.

Most Unusual Bridges 06

درست است که طراحی آن به سرعت قدیمی شد اما به سرعت باستان شناسان در آنجا بقایای از دایناسورها را یافتند: که این موضوع به ایده های اولیه تنگه سلطنتی،”پارک ژوراسیک” تبدیل شد، و پس از آن Canyon City تبدیل به یک شهر توریستی محبوب شد. به ویژه پل آن که یک پل معلق منحصر به فرد و زیباست.

Most Unusual Bridges 07

در سال ۱۹۶۰ پل تنگه سلطنتی به عنوان یک “پل خودکشی” بدنام شد. اما در اوایل قرن ۲۱ توسط گردشگران شهرت این پل به پلی زیبا و لذت بخش برای پرش با بانجی (کش های مخصوص پرش) تغییر پیدا کرد.

Most Unusual Bridges 08


پل لئوناردو داوینچی، نروژ، ۱۵۰۲/۲۰۰۱

محل پل: Akershus- Aas – نروژ

نوع پل: پل طاقی – پیاده روی – دوچرخه سواری

طول: ۵۰ متر

در سال ۱۵۰۲ لئوناردو داوینچی برای سلطان بایزید II بر روی پروژه پل سنگی با طول ۳۶۰ متر و طول دهانه قوس ۲۴۰ متر در Golden Horn کار میکرد.

Most Unusual Bridges 11

سلطان این پل را مانند “طرحهای صرفا زیبایی شناسانه” و نه عملی از نمونه اسکیس های لئوناردو میخواست.

Most Unusual Bridges 12در سال ۱۹۹۶، طرح بر اساس طراحی Veborn Sand هنر مندی که بعد از لئوناردو زندگی میکرده است از روی طرحهای لئوناردو با حمایت دولت در نروژ ساخته شد. در نهایت این حقیقت مشخص نشد که این طرح واقعا متعلق به لئوناردو هست یا نه اما این طرح مینیمالیستی منحصر به فرد با سه قوس باریک که در محل اوج خود به یکدیگر متصل شده اند اکنون هنوز پلی برای عبور عابران را شکل داده اند.

Most Unusual Bridges 13

این پل با استفاده از یک تکنولوژی منحصر به فرد “چوب روکش شده” با استفاده از چسبی خاص از درختان کاج نروژ ساخته شده است. این همان تکنولوژی است که در سال ۱۹۹۴ در محل بازی های المپیک زمستانی در Lillehammer مورد استفاده قرار گرفت.

Most Unusual Bridges 09


پل Storsesundetsky ، نروژ، ۱۹۸۹

محل پل: جاده Atlantic – منطقه District Romsdal – نروژ

نوع پل: کنسول – عبور خودرو

طول: ۲۶۰ متر (دهانه اصلی ۱۳۰ متر)

این پل طولانی ترین پل از میان هشت پل موجود در جاده Atlantic میباشد. مسیری پنج مایلی که جزیره را به شهر مرکزی متصل میکند.

Most Unusual Bridges 16

نیاز به این جاده در اواسط قرن بیستم احساس شد، زمانی که برنامه ریزی جدی برای ساخت خط آهن، به دلیل ضعف مقاومت خاک جزایر کوچک کنار گذاشته شده بود، سپس ساخت این پل مورد مطالعه قرار گرفت. تا اواسط سال ۱۹۷۰ تنها راه اتصال بین Romsdalem و Averoem کشتی بود و در سال ۱۹۸۹ یک بزرگراه که همه در انتظار ساختش بودند آن هم با دریافت عوارض به مدت ده سال بین این دو منطقه ساخته شد.

Most Unusual Bridges 18

سپس با شروع سال ۱۹۹۹، به مدت پنج سال حاشه سنگی به معماری اصلی پل اضافه شد. و فضایی مناسب برای عکاسی، تفریح و حتی ماهی گیری فراهم میکرد و در نتیجه این جاده را به یکی از جاذبه های توریستی در نروژ تبدیل ساخت. و در سال ۲۰۰۵ با عنوان “ساخت و ساز قرن” شناخته شد.

Most Unusual Bridges 17

Most Unusual Bridges 15

Most Unusual Bridges 14


پل Slauerhoffbrug، هلند، ۲۰۰۰

محل پل: رودخانه Harlinger – منطقه Leeuwarden – هلند

نوع پل: متحرک بر روی جاده

طول: ۱۵ متر

این پل فوق العاده عجیب از مسافت دور مانند یک بیل مکانیکی غول پیکر به نظر میرسد، این پل در خاطره شاعران و رمان نویسان قرن بیستم هلند و مخصوصا منطقه Leeuwarden Dutch ثبت شده است.

Most Unusual Bridges 20

نام دیگری که به این پل نسبت داده شده است “پل پرنده” است، به بیان دقیق تر این یک پل اتوماتیک با قابلیت تنظیم ارتفاع میباشد. این پل با یک وزنه متحرک که در محلی بین جاده و رودخانه قرار دارد به حالت تعادل میرسد. از نقطه نظر معماری این پل از نوادگان دور پل های متحرک قرون وسطی میباشد که در زمان ابتدای توسعه رباتها ساخته شده است.

Most Unusual Bridges 19

این صفحه مربع شکل تقریبا ۱۰ بار در طول روز از روی سطح جاده بلند شده و اجازه عبور برای کشتی ها و قایق ها را میدهد و هنگامی که در بلند ترین حالت خود قرار دارد پشت آن که با رنگهای آبی و زرد Leeuwarden نقاشی شده است کاملا مشخص میشود.

Most Unusual Bridges 21


 

پل عبور آبی، Magdeburg، آلمان ، ۲۰۰۳

محل پل: رودخانه Elbe – منطقه Hohenwart – منطقه Saxony-Anhalt -آلمان

نوع پل: کنسول – کانال کشتیرانی (پل کانال)

طول: ۹۱۸ متر (دهانه اصلی ۱۰۶)

در سال ۱۸۰۵، در ولز، کانال توماس تلفورد  مسیر کشتیرانی Pontkisillte را ایجاد کرد، که عناصر اساسی معماری و طراحی و الزامات مورد نیاز برای نوع جدیدی از پل را به وجود آورد. Pontkisillte بر روی قوس های رومی که از سنگ ساخته شده قرار گرفته است.

Most Unusual Bridges 24

Magdeburg “کانال آبی” (ترجمه نام آلمانی پل) دارای یک عرصه از بتن مسلح پوشیده شده با فلز به عرض ۳۲ متر و عمق ۴ متر با ارتفاع ۹ متر از سطح آب رودخانه میباشد. علاوه بر آن مسیر پیاده ای به عرض ۱۰ متر در کنارهای آن وجود دارد.

Most Unusual Bridges 22

Most Unusual Bridges 23


 

پل طوماری، انگلستان ، ۲۰۰۵

محل پل: Paddington – منطقه Westminster – لندن – انگلستان

نوع پل: تبدیل شونده – عابر پیاده

طول: ۱۲ متر

هر جمعه ظهر، این طرح هشت ضلعی عجیب و غریب پس از چرخش به دور خود تبدیل به یک پل پیاده بر روی رودخانه ای که لندن و بیر منگام را به هم متصل میکند میشود.

Most Unusual Bridges 25

مجسمه ساز انگلیسی Thomas Hizervik این پر را بر اساس اصول بهره برداری از “مجسمه هایی با سگمنتهای متحرک” طراحی کرده است.

Most Unusual Bridges 26

در دیواره این پل پیستون هایی وجود دارد که هم زمان شروع به باز و بسته شدن میکنند و پل را بر روی رودخانه گسترده و جمع می کنند. این سیستم در سال ۲۰۰۵ جایزه طراحی سازه های فولادی بریتانیا را دریافت کرد.

Most Unusual Bridges 27


پل Gustave Flaubert ، فرانسه، ۲۰۰۸

محل پل: رودخانه Seine- منطقه Rouen- فرانسه

نوع پل: آسانسور عمودی – مشاین و عابر پیاده

طول: ۶۷۰ متر (۱۱۶ متر متحرک)

Most Unusual Bridges 28

 

Most Unusual Bridges 31

 

Most Unusual Bridges 29

 

Most Unusual Bridges 30


 

پل جهانی ، گرجستان، ۲۰۱۰

محل پل: رودخانه Kura – منطقه Tbilisi- جرجیا

نوع پل: پل معلق – پیاده روی

طول: ۱۵۶ متر

Most Unusual Bridges 33

 

Most Unusual Bridges 34

 

Most Unusual Bridges 32


 

پل Gesher Ha-Meitarim ، اسرائیل، ۲۰۰۸

محل پل: تقاطع بلوار Herzl و Jaffa – اسرائیل

نوع پل: زانویی معلق – تراموا و عابر پیاده

طول: ۳۶۰ متر (بخش مرکزی ۱۶۰ متر)

Most Unusual Bridges 35

 

 

Most Unusual Bridges 36

 

Most Unusual Bridges 38

 

 

Most Unusual Bridges 37


پل امواج هندرسون ، سنگاپور، ۲۰۰۸

محل پل: جاده هندرسون – اتصال بین کوه Mount Faber و پارک Park-and-chicks

نوع پل: کنسول – عابر پیاده

طول: ۱۷۴ متر

Most Unusual Bridges 40

 

Most Unusual Bridges 42

 

Most Unusual Bridges 41

 

Most Unusual Bridges 39

 

 

 

 

سایر پروژه ها

ورود به گزارش معمار

رمز عبور را فراموش کرده ام | ثبت نام در سایت