X

جدیدترین اخبار و اطلاعات حوزه معماری و شهرسازی

فهرست
۲۶
دی ۱۳۹۵
ایمیل به دیگران

name

پل عابر پیاده – لواسان / معمار امیر طالشی

تعریف این پروژه برای مدیریت شهری لواسان گام ابتدایی بود . تلاشی که نشان دهنده وظیفه معمار برای کمک به شهر می باشد ؛ شاید ایده آل نه اما یک گام به جلو است سازه هایی که چشمانمان به آنها عادت کرده است؛ جلوی آنرا هم نمی شود گرفت؛ به یک عنصر شهری تبدیل شده […]

  • نام پروژه پل عابر پیاده لواسان
  • طراح دفتر باحور
  • مهندس معمار امیر طالشی
  • مهندس سازه دکتر بدرلو، مهندس صحت
  • پیمانکار صابر کوشان آتیه
  • مکان پروژه لواسان، تهران
  • کارفرما شهرداری لواسان
  • سال ساخت 1394
  • همکاران طرح لیلا عابدینی،شادی خاکباز
  • عکاس محمد دهقانی
  • وب سایت www.mihanbana.com

تعریف این پروژه برای مدیریت شهری لواسان گام ابتدایی بود . تلاشی که نشان دهنده وظیفه معمار برای کمک به شهر می باشد ؛ شاید ایده آل نه اما یک گام به جلو است سازه هایی که چشمانمان به آنها عادت کرده است؛ جلوی آنرا هم نمی شود گرفت؛ به یک عنصر شهری تبدیل شده اند . آنها را با بنرهای تبلیغاتی گم و برای مدتی هم کارهای هنری روی آنها نصب می کنیم .می دانیم که تغییر در اینجا یکدفعه صورت نمی گیرد؛ آرام آرام…. طرحی که هزینه بالایی نداشته باشد،سازه اصلی را تغییر ندهد و قابلیت اجرا در جزئیات را هم به صورت عام داشته و قابل تکثیر باشد.

Lavasan bridge - archreport 09

از زبان معمار پروژه : ما برداشتهای منفی نسبت به سازه متداول پل های عابر را کنار گذاشتیم .آن را پذیرفتیم و سعی کردیم بر روی آن لباسی متناسب بپوشانیم . پوششی که به ساختار اولیه و سازه آن کمک کند نه آن را حذف کند. الگویی ساده از چرخش حول عرشه پل ؛ فرمی قابل درک . کمی هم جذاب برای کمک به عبور مردم از روی پل و کنجکاوی برای حرکت از داخل آن . این ذهنیت و طرح اولیه برای این پل بود .

Lavasan bridge - archreport 06

معذوریت هایی که روی طرح در مرحله پایانی تاثیر می گذاشتند را باید از ابتدا لحاظ می کردیم . بحث امنیت داخل پل، دید از داخل به خارج و بالعکس و داشتن حداقل ارتفاع از سطح خیابان.

مشخص کردن دقیق نحوه اجرا و استراتژی ساخت از مسائل مهمی بود که روی نقشه های معماری تاثیر گذار بود.

با توجه به اجرای کار بر روی خیابان و نیز به خاطر چرخش طرح حول محور پل یا به اصطلاح دست گیر بودن آن، کار بر روی عرشه در ارتفاع را غیر ممکن می ساخت. لذا تصمیم گرفتیم که کل کار در کارگاه، به صورت پیش ساخته انجام شود و به محل اجرا حمل شود . هر قاب دور عرشه نیز به علت ترافیکی بودن در حمل به صورت پنل های جدا در نظر گرفته شد تا در محل، مونتاژ شوند .تمامی این نکات سبب طراحی دیتیلی با قابلیت اتصال پانلها به یکدیگر را مجب میگردید.

Lavasan bridge - archreport 02

در طراحی دیتیل های اجرایی پل از پروفیل با مقطع باز استفاده کردیم. تا در برابر رطوبت و خوردگی و همینطور باران و برف از داخل دچارمشکل نشوند . سرعت باد تا ۱۰۰ کیلومتر نیز در طراحی و محاسبه سازه آن لحاظ شده است .اتصالات همگی پیچ و مهره می باشند .

Lavasan bridge - archreport 03

عرض قابها با توجه به عرض ورق های کامپوزیت که ۲۵/۱ می باشند مشخص شد. با این کار پرت ورق به حداقل رسید . بر روی عرشه پل نیز حین ساخت دستک های لازم پیاده سازی گردید که هنگام انجام مرحله رنگ به صورت یکنواخت رنگ بر روی آن بنشیند و دیگرعملیات جوشکاری در محل اجرا انجام نشود. در نهایت پلی با ساختار سفید در میان بافتی سبز جاذبه ای دارد که شاید سبب کمک به استفاده کردن از پل عابر شود.

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:

اینستاگرام : https://www.instagram.com/archcal

کانال تلگرام : https://telegram.me/archreport_ir

اپلیکیشن تقویم معماری :  https://cafebazaar.ir/app/com.archreport.cal

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:

  • اینستاگرام
  • تلگرام
  • نرم افزار اندروید

سایر پروژه ها