X

جدیدترین اخبار و اطلاعات حوزه معماری و شهرسازی

فهرست
۱۵
فروردین ۱۳۹۶
ایمیل به دیگران

name

مرکز فرهنگی ژرژپمپیدو – پاریس / ریچارد راجرز، رنزو پیانو

در سال ۱۹۷۱، دو معمار جوان ایتالیایی تبار به نام های ریچارد راجرز و رنزو پیانو در مسابقه طرح ساختمان مرکز ژرژ پمپیدو در پاریس در بین ۶۸۱ شرکت کننده برنده اعلام شدند. نمای این ساختمان را مجموعه ای از دودکش ها، لوله های تاسیساتی و ستونها، تیرها،بادبندها،راه پله ها و مسیرهای رفت وآمد تشکیل […]

  • نام پروژه مرکز فرهنگی ژرژپمپیدو
  • طراح ریچارد راجرز، رنزو پیانو
  • مهندس معمار Renzo Piano
  • مکان پروژه فرانسه - پاریس
  • سال ساخت میلادی 1977
  • سبک پروژه های تک
  • وب سایت www.archdaily.com

در سال ۱۹۷۱، دو معمار جوان ایتالیایی تبار به نام های ریچارد راجرز و رنزو پیانو در مسابقه طرح ساختمان مرکز ژرژ پمپیدو در پاریس در بین ۶۸۱ شرکت کننده برنده اعلام شدند. نمای این ساختمان را مجموعه ای از دودکش ها، لوله های تاسیساتی و ستونها، تیرها،بادبندها،راه پله ها و مسیرهای رفت وآمد تشکیل می داد. این معماران آغازگر سبکی در اروپا بودند که به نام های-تک یا تکنولوژی بسیار پیشرفته معروف گردید.معماران این سبک تکنولوژی را دستاورد بزرگ مدرنیته و مهمترین عامل توسعه و پیشرفت در قرن بیستم می دانند.

مرکز فرهنگی ژرژپمپیدو (به فرانسه : Centre Georges Pompidou) نام مؤسسه هنری و فرهنگی است که در سال ۱۹۷۷ به‌نام ژرژ پمپیدو رئیس‌جمهور فرانسه در پاریس برپا شد.این مرکز شامل موزه ملی هنر مدرن، مرکز طراحی صنعتی، اداره توسعه فرهنگی است.

نمایشگاه‌های هنری و فرهنگی نیز همیشه در آن برپا است. دو ارگان مهم دیگر یعنی کتابخانه عمومی مرجع و بنیاد پژوهش و هماهنگی موسیقی و آکوستیک نیز بخشی از این مرکز است. ژرژ پمپیدو رئیس جمهوری وقت فرانسه پس از بنیانگذاری موسسه پژوهش‌های تطبیقی، مدیریت آن را به پیر بولز آهنگساز و مولف پیشروی فرانسوی سپرد. اندیشه ابتدایی بولز در موسسه، گسترش پژوهش در زمینه منابع نوین صوتی، آموزش آزاد و کمک به شکوفایی نسل جوان آهنگساز بود.

مرکز فرهنگی ژرژپمپیدو در نگاه اول و در مقایسه با بافتی که درآن قرار گرفته، نوعی وصله ناجور است. همانطور که می دانید پاریس از جمله شهر هایی است که ساخت بنا در آن با انواع محدودیت های ضابطه ای رو بروست. حتی یونسکو برای اضافه کردن طبقه به ساختمان دفتر اصلی اش نتوانست مقامات شهر را متقاعد کند اینها همه برای حفظ بافت شهر پاریس به عنوان خاستگاه اصلی مدرنیته است. چیزی که فرانسه و دولتمردان و اندیشمندانش به آن مباهات می کنند.


مرکز ژرژپمپیدو در یک چنین فضایی خلق شد و تنها کسی که از عهده آن برمی آمد شخص شهردار قبل و رییس جمهور وقت یعنی ژرژپمپیدو بود.
این بنا هیبت مدرنیته را با شدت هر چه تمام تر به رخ می کشد. فرم کار و ساده بودن آن، نوعی وقار و سنگینی را به محیط اطرافش القا می کند. در حجم کلی بنا اثر قابل ذکری از ظرافت و تزیینات نیست در عوض هر چه بیشتر سعی شده تا با نمایاندن ستون ها و کابل ها و حتی لوله های تاسیسات و هواساز ها و پکیج های مکانیکال به نگرش کارکرد گرایانه خود عمق بیشتری ببخشد.


این بنا هر چه در دلش هست نشان داده است. بی پیرایه و نقش عجبی که هزار راز و رمز دنیای اطراف قرن هجدهمی اش به نظاره نشسته اند. هر چه شیشه و سنگ و فلز هست در حجمی کلان ساده سازی را در بنا تعریف می کنند.

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:

اینستاگرام : https://www.instagram.com/archcal 

کانال تلگرام : https://telegram.me/archreport_ir

اپلیکیشن تقویم معماری :  https://cafebazaar.ir/app/com.archreport.cal

 

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:

  • اینستاگرام
  • تلگرام
  • نرم افزار اندروید