X

جدیدترین اخبار و اطلاعات حوزه معماری و شهرسازی

فهرست

فراخوان مسابقه طراحی معماری مجموعه تجاری-فرهنگی-ورزشی و پذیرایی؛ گیلان

فراخوان مسابقه طراحی معماری مجموعه تجاری_ فرهنگی_ ورزشی و پذیرایی؛ گیلان کارفرمای پروژه: شرکت پویندگان سلامت دبیرخانه مسابقه: گروه تخصصی معماری سازمان نظام مهندسی استان گیلان شرکت پویندگان سلامت با همکاری سازمان نظام مهندسی ساختمان استان گیلان در جهت نیل به ایده های نو و تفکرات خلاقانه معماری و با هدف ایجاد اثری متفاوت و […]

  • عنوان مسابقه:
    مسابقه طراحی معماری مجموعه تجاری-فرهنگی-ورزشی و پذیرایی
  • مهلت ارسال آثار:
    ۹۵/۹/۱۳
  • مهلت ثبت نام
    ۹۵/۸/۱۰
  • تاریخ اعلام نتایج
    تا پایان آذر ۱۳۹۵
  • وبسایت رسمی

فراخوان مسابقه طراحی معماری مجموعه تجاری_ فرهنگی_ ورزشی و پذیرایی؛ گیلان

کارفرمای پروژه: شرکت پویندگان سلامت
دبیرخانه مسابقه: گروه تخصصی معماری سازمان نظام مهندسی استان گیلان

شرکت پویندگان سلامت با همکاری سازمان نظام مهندسی ساختمان استان گیلان در جهت نیل به ایده های نو و تفکرات خلاقانه معماری و با هدف ایجاد اثری متفاوت و ماندگار در نظر دارد از طریق برگزاری مسابقه معماری برای طراحی مجموعه تجاری،فرهنگی،ورزشی و پذیرایی در زمینی واقع در بلوار شهید افتخاری، جنب بیمارستان تخصصی قائم (عج) نسبت به انتخاب طرح برتر اقدام نماید.

از این رو از کلیه مهندسین مشاور، مهندسین معمار و دانشجویان معماری دعوت بعمل می آید تا در صورت تمایل با مراجعه به سایت سازمان نظام مهندسی استان گیلان، تکمیل فرم ثبت نام و دریافت مدراک و اطلاعات مربوطه در این مسابقه شرکت نمایند.

مورد مسابقه:
طراحی مجموعه تجاری، فرهنگی، ورزشی و پذیرایی در زمینی واقع در بلوار شهید افتخاری، جنب بیمارستان تخصصی قائم(عج)

خواسته های مجموعه:

• طبقه زیر همکف:
– هایپر مارکت طبق جانمایی کروکی پیوست در امتداد خیابان اصلی در دو بخش شرقی و غربی، تفکیک شده توسط هال مرکزی جهت فروش مواد غذایی در یک سمت و پوشاک در سمت دیگر با در نظر گرفتن کلیه فضاهای پشتیبانی و جنبی بر اساس مقررات و استاندارد ها.
– پارک آبی سرپوشیده با امکانات تفریحی و خدمات جنبی مربوط به آن که مکان یابی آن در کروکی پیوست مشخص شده است.
– دسترسی به فضای هایپر مارکت و پارک آبی در این طبقه برای مراجعین با خودرو بطور مستقیم از همین طبقه (زیرزمین) در پارکینگ و جهت مراجعین پیاده از محل مشخص شده در همکف و آسانسورهای ارتباطی از مجاورت پارکینگ به زیرزمین و طبقات پیش بینی گردد، لازم است طراحان محترم به تمرکز دسترسی ها از یک مسیر جهت کاهش تعداد آسانسورها راه پله و تعریف صحیح آن از طریق فضای هال مرکزی و تقسیم توجه نمایند. (آسانسورهای دسترسی از پارکینگ به طبقات و مراجعین پیاده یکسان در نظر گرفته شوند)

• طبقه همکف:
– طرح واحدهای تجاری به عرض ۶ متر و همچنین به عمق کل زمین (چنانچه در کروکی پیوست مشخص شده است.) به نحوی که کد ارتفاعی کف تمام شده واحدهای تجاری از سطح خیابان اصلی ۱۰۰+ سانتیمتر مد نظر قرار گیرد.
– کلیه واحدهای تجاری دارای بالکنی با طولی معادل یک سوم کل واحد میباشند.
– ارتفاع واحدهای تجاری موجود ۵.۵ متر میباشد.
– در مقابل واحدهای تجاری و مجاورت خیابان اصلی طراحی پارکینگ با حداقل عمق ممکن، مدنظر میباشد.
– محل ورودی سواره به پارکینگ و ورودی پیاده جهت ارتباط با فضاهای تقسیم و استفاده از سایر کاربری های مجموعه در جانمایی این طبقه (پیوست) مشخص شده است.

• طبقه اول:
– طراحی فودکورت شامل غرفه های عرضه، محل طبخ و مسیر دسترسی جهت انتقال مواد لازم جهت تهیه غذا ، فضاهی باز و بسته جهت سرو غذا با سایر فضاهای جنبی مورد نیاز بر اساس جانمایی پیوست.
– طراحی دو سینما با ظرفیت هریک ۲۵۰ نفر با فضاهای انتظار، تهیه بلیط و سایر فضاهای مورد نیاز بر اساس جانمایی پیوست. (ارتباط مراجعین فودکورت و سینما با یکدیگر از طریق یک فضای مرکزی حائز اهمیت است.)
– نحوه دسترسی از طریق آسانسور و راه پله ای که شرح آن در توضیحات طبقه زیر همکف ارائه شد و ورود به هال مرکزی مد نظر است.
– مرکز پذیرایی از جشن ها و مراسم با در نظر گرفتن فضاهای پشتیبانی لازم جهت تهیه و سرو غذای جداگانه برای خانم ها و آقایان و دو سالن پذیرایی مجزا و … برای جمعا ۶۰۰ نفر مهمان خانم و آقا ترجیحا در یک طبقه. ( جانمایی در کروکی پیوست)
– استفاده از کل بدنه ساختمان در ضلع جنوبی به جهت استفاده از دید و نور مناسب مد نظر میباشد.
– طراحی فضاهای مشاعی در کل مجموعه از قبیل خدماتی، نگهداری، سرویس های بهداشتی، ارتباطات عمودی و افقی به شکل آسانسور و راه پله، راهروها، فضاهای تجمع و تقسیم و … در طراحی مد نظر قرار گیرد.

• پارکینگ مجموعه:
– محل طراحی پارکینگ طبقاتی در کروکی پیوست به مراه مکان ورودی و مسیر دسترسی آن مشخص گردیده است، توضیح اینکه عدم اتصال پارکینگ از نظر حجمی و سازه به مجموعه و ارتفاع کمتر آن نسبت به ساختمان مجاور خیابان اصلی به جهت ارجحیت حجم اصلی نسبت به پارکینگ مد نظر است.
– ورود به پارکینگ از طبقه همکف و استفاده از طبقه زیر همکف جهت پارکینگ و ارتباط با هایپرمارکت و پارک آبی مدنظر میباشد.
– ترجیحا راه پله و آسانسورهای پارکینگ و دسترسی به طبقات در یک نقطه طراحی گردد.

هدف کلان:
این مسابقه با هدف دستیابی به ایده برتر در پاسخگویی همزمان به جنبه های انتفاعی، تکنولوژی روز ، ایجاد شخصیت منحصر بفرد معماری و تناسب با زمینه های فرهنگی و جغرافیایی رشت برگزار میگردد.

هدف عملیاتی:
طرح علاوه بر پاسخگویی به عملکردهای مورد نیاز از نظر ابعاد فضایی، اقلیمی، اجرایی، تاسیساتی و نظرات کارفرمایی با توجه به انگاره های زیبایی شناسانه مورد داوری قرارخواهد گرفت.

مختصری از موارد فوق به صورت زیر می باشد:

ابعاد اقلیمی:
– بنا در جزء و کل تابع شرایط اقلیمی شهر رشت بوده و روش هایی در طراحی بکار گرفته شود که کاهش منابع انرژی را در پی داشته باشد . کنترل جداره ها ، بازشوها ، استفاده از نور و تهویه جهت مقابله با رطوبت و انتخاب جنس مصالح منطبق با اقلیم در طراحی مد نظر است.

ابعاد اجرایی:
– قابلیت اجرایی در همه قسمت های طرح وجود داشته باشد.
– سادگی در نظام اجرایی مد نظر باشد.
– توجه به تکنولوژی های روز صنعت ساختمان.

ابعاد فضایی:
– توجه به فضاهای پر و خالی و توالی فضاهای بسته، باز و نیمه باز.
– تولید فضاهای خوانا، متناسب و اجتناب از ایجاد فضاهای مبهم و پیچیده و بدون پیوستگی معمارانه از ارکان مد نظر در طراحی معماری مجموعه است.
– سلسله مراتب دسترسی و ارتباطات منطقی در دو بخش پیاده و سواره از مسائل با اهمیت و درخور توجه در نظام طراحی است.
– توجه به انعطاف پذیری نسبی از امتیازات طرح قلمداد می شود.
– اجتناب از هدررفت فضایی در جزء و کل مورد نظر باشد.

ابعاد زیبایی شناسانه:
– طرح از زیبایی برخوردار بوده و تطابق فرم معماری با عملکرد را در خود لحاظ کرده باشد.
– طراحی با رویکرد معماری کلاسیک به خصوص در نمای بیرونی با استفاده از سیمانکاری در قوس ها، ستون ها و نقش و نگار هماهنگ با آن مد نظر کارفرمای پروژه میباشد. ( علیرغم این موضوع ارائه طرح با رویکردهای دیگر بدون استفاده از مصالحی از قبیل کامپوزیت در نما بلامانع میباشد.)

معیارهای طراحی:
– قابلیت پاسخگویی به نیازهای طرح از طریق خلاقیت و نوآوری
– قابلیت های اجرایی طرح
– توجه به تکنولوژی های روز صنعت ساختمان
– نگاه اقلیمی به طرح
– تطابق فرم و عملکرد در معماری
– طراحی مجموعه بعنوان یک عنصر شاخص معماری و یک نشانه که قابلیت ماندگار شدن بعنوان یک نماد شهری را داشته باشد.

شرایط و نحوه ارائه آثار:
– ارائه جدول برنامه فیزیکی شامل لیست ریز فضاهای هر بخش و زیربنای مورد نیاز  بر اساس لکه گزاری ارائه شده، کانسپت کلی طرح، پلان اولیه معماری طبقات، یک نما ( مجاورت خیابان اصلی، ضلع جنوبی) و یک برش.
– تصاویر سه بعدی حجم کلی طراحی شده از دیدهای اصلی بویژه ورود و خروج از شهر (مسیر رفت و آمد بلوار شهید افتخاری) و بخشهایی از نمای خارجی ساختمان که بعنوان نگاه خاص در طراحی معماری مجموعه حائز اهمیت باشد.
– ارائه تصویر سه بعدی از دید در شب نمای اصلی با لحاظ نورپردازی مجموعه.
– ارائه تصاویر سه بعدی از بخش های شاخص داخل مجموعه که طراح آنها را بعنوان وجه تمایز و خلاقیت خود در معماری قابل ارائه می داند.
– کلیه آثار در ابعاد ۷۰*۵۰ و بر روی فوم بورد و حداکثر در ۶ شیت ارائه گردد.
– علاوه بر شیت های اصلی، ارسال فایل اتوکد کامل نقشه ها و فایل پوسترها با فرمت مناسب و رزلوشن ۳۰۰dpi الزامیست.
– شیت ها و لوح فشرده ارسالی بدون هرگونه نشانه از قبیل لوگو، اسم، امضا و نشانه های خاص طرح یا شرکت یا گروه طراحی در پشت و روی شیت های ارسالی با بسته بندی مناسب به دبیرخانه مسابقه تحویل و کد مربوطه دریافت گردد.
– حق برگزاری نمایشگاه، چاپ آثار رسیده با ذکر نام صاحب اثر برای کارفرما محفوظ بوده و هیچ یک از آثار مرجوع نخواهد شد.

تهیه نقشه های تکمیلی معماری مجموعه تا مرحله فاز دوم در صورت توافق طرفین در خصوص زمانبندی، حق الزحمه و روش انجام کار توسط نفر برتر مسابقه و در غیر اینصورت از طریق برگزاری مناقصه با اولویت نفرات برتر مسابقه صورت خواهد گرفت.

• دریافت فایل ها و مدارک پیوست:
دانلود فرم ثبت نام
دانلود فایل کروکی جانمایی طبقات
– فایل اتوکد و تصاویر مورد نیاز طی یک روز آینده، متعاقباً بروزرسانی خواهد گردید.

اسامی هیئت داوران:
١. جناب آقای دکتر اصغر ساعد سمیعی
عضو هیات علمی دانشگاه تهران و از مولفین کتب مقررات ملی ساختمان
٢. جناب آقای دکتر محمد مهدی رئیس سمیعی ، عضو هیات علمی دانشگاه گیلان
٣. جناب آقای مهندس رضا پرویزی
عضو هیات علمی دانشگاه و نماینده گروه تخصصی معماری سازمان نظام مهندسی گیلان در هیات داوران

جوایز مسابقه:
رتبه اول: ده سکه بهار آزادی، لوح تقدیر، تندیس مسابقه
رتبه دوم: پنج سکه بهار آزادی، لوح تقدیر، تندیس مسابقه
رتبه سوم: سه سکه بهار آزادی، لوح تقدیر، تندیس مسابقه
رتبه چهارم تا ششم: لوح تقدیر و تندیس مسابقه

زمان و مهلت ثبت نام و ارائه آثار:
مهلت ثبت نام: از ۹۵/۷/۲۷ الی ۹۵/۸/۱۰  (تکمیل فرم ثبت نام و ارسال فایل Word و یا Pdf)
آخرین مهلت ارسال آثار: ۹۵/۹/۱۳  حداکثر تا ساعت ۱۴
اعلام نتایج: تا پایان آذر ۱۳۹۵

* پس از ارسال فرم ثبت نام به ایمیل guilan.nezam.architecture@gmail.com ، یک پیام کوتاه حاوی نام و تاریخ ارسال فرم به شماره همراه ۰۹۱۱۳۳۱۹۵۱۹ ارسال گردد.
* ارسال آثار به دبیرخانه سازمان نظام مهندسی ساختمان استان گیلان با دریافت رسید و کد مربوطه همراه خواهد بود.
* بدیهی ست آثاری که بعد از تاریخ مذکور به دبیرخانه ارسال گردند در مسابقه شرکت داده نخواهند شد.

دبیرخانه:
رشت، بلوار شهید انصاری، سازمان نظام مهندسی ساختمان استان گیلان، گروه تخصصی معماری، اتاق ۲۰۳
تلفن: ۰۱۳۳۳۷۳۱۲۹۸ خانم مهندس قلی پور  –  ۰۹۱۱۳۴۲۲۴۲۷ دکتر پرویزی
ساعت تماس ۱۰ الی ۱۴

مدیر طرح و نماینده کارفرما در مسابقه: کاوه فریدونی
تلفن: ۰۹۱۱۳۳۱۹۵۱۹ ساعت تماس ۱۱ الی ۱۳ صبح  –  ۱۸ الی ۲۱ عصر
سایت مرتبط: www.guilan-nezam.ir

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

اینستاگرام : https://www.instagram.com/archcal

کانال تلگرام : https://telegram.me/archreport_ir

اپلیکیشن تقویم معماری :  https://cafebazaar.ir/app/com.archreport.cal

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:

  • اینستاگرام
  • تلگرام
  • نرم افزار اندروید
اشتراک گذاری
ایمیل به دیگران

سایر مسابقات