X

جدیدترین اخبار و اطلاعات حوزه معماری و شهرسازی

فهرست
۶
آذر ۱۳۹۵
ایمیل به دیگران

طرح برنده اول در مسابقه ” Trans Siberian Pit Stops competition”؛ از معماران ایرانی

طرح برنده اول در مسابقه ” Trans Siberian Pit Stops competition”؛ از معماران ایرانی

نگاهی به طرح برنده اول در مسابقه بین المللی “ایستگاه‌های توقف خط‌ راه‌آهن سراسری سیبری”؛ از معماران ایرانی

معرفی مسابقه:
خط راه آهن سیبری را می توان یکی از طولانی ترین راه مبادلاتی و حمل و نقل زمینی دنیا نامید. از بلند ترین راه آهن های جهان، که از چین آغاز و پس از عبور ۹ هزار کیلومتر از پهنه ی بزرگترین کشور دنیا به قلب اروپا می رسد. این خط راه آهن نماد حیات روسیه از زمان ساخت در آغاز قرن بیستم تا کنون بوده است و نماینده فرهنگ، تاریخ، هنر و تجارت کشور روسیه است.

مسابقه مذکور در پی آن بود که طرحی را برگزیند که نه تنها پاس دارنده میراث فرهنگی و تاریخی راه آهن و روسیه باشد، که با طراحی جسورانه، نمادین و آینده نگر، این خط قطار مهم را به مرحله جدیدی از حیات طولانی خود هدایت کند. در پی توسعه همه جانبه این مسیر، مسابقه بین المللی  با همکاری شرکت ساخت و ساز سی دی اس نورد برگزار شد که طی آن دفتر ایرانی-انگلیسی معماران کاموری موفق به کسب مقام نخست به همراه جایزه ۳۰۰۰ دلاری گردیدند.
این مسابقه بین المللی در جولای ۲۰۱۶ آغاز، و در نوامبر ۲۰۱۶ با بیش از چهارصد شرکت کننده از سراسر دنیا به کار خود پایان داد.

با توجه به آنکه ایستگاه های مورد نظر قرار بود در پنج نقطه از مسیر ساخته شوند، طرح برگزیده می بایست در عین نمایندگی گذشته، فرهنگ و تاریخ روسیه و راه آهن بین قاره ای سیبری، نمادی جسور و آینده نگر باشد که از ماندگاری، زیبایی و کارایی لازم برای نسل های آینده برخوردار باشد. طرح شرکت‌کنندگانی که توانسته‌اند شور و هیجان و شگفتی چنین رویداد بزرگی را به درستی درک کنند به عنوان برترین‌ها شناخته می‌شود.

برگزیدگان مسابقه:

رتبه اول: Trans Siberian Retreat
Kamvari Architects

رتبه اول         international-architecture-competition-3         international-architecture-competition-5

international-architecture-competition-4         international-architecture-competition-1-800x500

 

رتبه دوم: Trans Siberian Pit Stops
Jacopo Abbate، Martina Mitrovic

1ddb93faf754ed24cbacdc0f2b08b7c1         dc576993cb31ee2a41fb5ace4f683307         4136678a08b56e61ea04325362c0a399

d7bdeae5d08b98886d937a25abc7466d

رتبه سوم: Anamorphosis
Godfathers

e05c676335bd833ec2569e74896d8d50         7a3460080914a31c44f4ded26d358fa0         d890e34a54001135b38e0ffdb5dec27f

cb9a15c9d937f9d8f4e20c5a73cdad83

توضیحات هیات داوران در خصوص رتبه اول مسابقه:
پناهگاه گذری(ترانس) سیبری

طرح برنده اول دارای تمامی مشخصات خواسته شده است. طرحی است دربرگیرنده مفاهیم پایداری و ریشه در تاریخچه خط راه‌آهن دارد. طرح برگزیده به دلیل ترکیب منحصر به فرد آن با فرم‌های سنتی معماری و طبیعت پویای خط راه آهن از دیگر طرح‌ها برجسته‌تر است. توجه به معماری بومی و اقلیم و تنظیم محیطی شرایط داخلی از طریق عایق‌بندی مناسب در زمستان و تابستان از مشخصه‌های شاخص پروژه است.
با الهام از فرم‌های سنتی در ترکیب با ذات پر تحرک راه آهن، فرم ساختمان «سرعت» قطار را در تقابل با «سکون» ایستگاه نشان می‌دهد و همچنین طراحی داخلی ماندگار و آرامی را خلق می‌کند که بازتاب دهنده ارزش‌ها و سنت‌های محلی است.

توضیحات دفتر معماران کاموری راجع به طرح:
پیشنهاد خلاقانه ما در راستای تأکید بر روندی است که در آن معماری در نتیجه‌ی ترکیب تکنیک‌های جدید ساخت و ابزار‌های دیجیتال  با سنت‌های محلی تکامل می‌یابد، تا به نوعی از روند طراحی دست یابد که در آن  مهارت‌های محلی و عملکرد های محیطی در خلق شرایط زیستی مناسب و طراحی فضای مطلوب به کار گرفته می‌شوند.

هدف ما در این پروژه تبدیل هویت از طریق طراحی مناسب از «جهانی» به محلی، و «محلی» به جهانی بوده است. پیشنهاد ما در پی ساخت با استناد بر الهام از عناصر بومی، مصالح و سنت‌ها، و ارائه طرحی مناسب برای قرن ۲۱ است.

خط کلی غالب فرم از بناهای محلی گرفته شده به نحوی که سازگاری چشم انداز جدید با روحیه محلی را تضمین کند. در همین راستا، تغییر نوع چوب در نمای طرح نیز بازتاب کننده تغییرات منطقه‌ای در منظر و فرآوری چوب هر منطقه است.

خط کلی معماری بومی، گـٌوِه مثلثی، که در این طرح در قالب یک فرم متحرک و کشیده تبلور پیدا کرده، نه تنها به ما اجازه می‌دهد تا با شرایط محیطی منطقه همسو شویم، بلکه راه‌حلی برای تهویه، گرمایش و سرمایش غیرفعال است.

پایه حجم در مستطیلی به ابعاد ۶ متر در ۸ متر قرار می‌گیرد و با برجکی که تا ارتفاع ۲۰متر اوج می‌گیرد، نقطه عطف و مقصدی شاخص در راه را نوید می‌دهد. با این حرکت نه تنها کیوسک از هرجایی نزدیک ریل‌ها دیده می‌شود، بلکه ایستگاه‌ها و محل‌های توقف را از فواصل دور نمایان می‌سازد. بالا کشیده شدن یک فرم سنتی آشنا، حسی افتخار‌آمیز به راه آهن و دستاوردهای آن ایجاد می‌کند.

داخل بنا بر پایه کیفیت‌های فضایی طرح های سنتی منطقه طراحی یافته و در صورت امکان مناظر و چشم اندازهای متنوعی را قاب می‌گیرد که نماد مسیر حمل و نقلی سرتاسری سیبری هستند.
طرح این توقفگاه، با فضای راحت و فراخ در داخل برای کارکنان، کار و استراحت و توقف مسافران، راه حل منحصر بفردی برای مسیر راه آهن سراسری سیبری در قرن ۲۱ است.
پایداری

با مطالعه دقیق معماری بومی منطقه، فرم ساختاری  مورد اعتماد و اثبات شده‌ای را اقتباس کردیم. بلند کردن بنا از روی زمین به ما این اجازه را می‌دهد تا شرایط محیط داخل را کنترل کنیم و همچنین در کنار عایق کاری و سرمایش در طول تابستان، عایق کاری در مقابل سرمای زمستان را تضمین کنیم.

فرم بنا با نرم افزارهای دیجیتال از لحاظ عوامل طبیعی مثل باد و نور خورشید مورد ارزیابی قرار گرفته تا از این‌که محیط خارجی بنا برای مسافرین دلپذیر است، اطمینان حاصل شود و از روش‌های «غیرفعال» برای حفاظت از گرما و سرمای داخل بنا در زمان های مشخص سال استفاده شود. بالا زدگی دودکش مانند که بر فراز بنا کشیده شده، هوای داخل را بصورت حجم گرم شده متراکم شکل می‌دهد و از قسمت بالا مکیده و به بیرون هدایت می‌کند و این باعث به حداقل رسیدن نیاز به تجهیزات گرمایشی و سرمایشی می‌شود.
همین رویکرد با تهویه دودکشیِ فضا در روزهای گرم، شرایط آسایش برای استفاده‌کنندگان داخل را بدون نیاز به تجهیزات سرمایشی تامین خواهد کرد.

ساخت پذیری:
کلیت طرح در جهت اطمینان از ساخت پذیری توسعه داده شده، تحلیل و درک عمیق از ساخت و ساز محلی به ما اجازه داده تا طرحی سبک و آسان برای اجرا تولید شود. فرم سازه می‌تواند به دو بخش پیش ساخته متقارن تقسیم شده و از طریق قطار‌های همین مسیر ریلی به محل ساخت انتقال یافته، به سادگی در محل نصب و تکمیل شود. استفاده از مصالح محلی و راهکارهای سنتی در طراحی و اجرا به سادگی در تهیه و سهولت نگهداری و طول عمربنا می انجامد.

اجرا:
عملیات ساخت طرح برنده از ابتدای سال ۲۰۱۸ با همکاری شرکت سی.دی. اس نورد در روسیه به همراه معماران کاموری برای ساخت توقف گاهها، در دست کم پنج نقطه از مسیر ۹۰۰۰ کیلومتری خط آهن سراسری سیبری آغاز خواهد شد.

سایت مسابقه ” Trans Siberian Pit Stops competition

لینک آرکدیلی

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

اینستاگرام : https://www.instagram.com/archcal

کانال تلگرام : https://telegram.me/archreport_ir

اپلیکیشن تقویم معماری :  https://cafebazaar.ir/app/com.archreport.cal

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:

  • اینستاگرام
  • تلگرام
  • نرم افزار اندروید